Mezuniyet Sonrası Eğitim

ANABİLİM DALIMIZDA TIBBİ PATOLOJİ UZMANLIK EĞİTİMİNİN AMACI ve HEDEFLERİ

Tıbbi Patoloji Uzmanlık Eğitim Programının amacı kanıta dayalı tıp, iyi hekimlik ilkeleri ve uluslararası standartlar çerçevesinde, hastalıklara yol açan nedenleri, bunların doku ve organları etkileme biçimlerini ve oluşturdukları morfolojik değişiklikleri inceleyerek tanı koyabilmek ve tedaviyi şekillendirmek için gerekli yetkinliklerle donanmış, ayrıca tüm bu alanlarda yaşam boyu öğrenme, motivasyon, alışkanlık, davranış ve tutum kazanmış patoloji uzmanı yetiştirmektir.
Bu bağlamda eğitimimizin hedefleri;

. Hastalıkların fizyopatolojik mekanizmalarını bilen ve bu mekanizmalar sonucunda ortaya çıkan yapısal değişiklikleri doku ve hücre düzeyinde tanıma yetisine sahip,
· Patolojik veriler ile klinik bilgiyi yorumlayarak görüş oluşturup klinisyen ve hastalara konsültanlık yapabilen,
· Tam donanımlı bir patoloji laboratuvarının kurulması, işletilmesi, denetimi ve yönetimi konularında bilgi ve beceri kazanmış, güncel teknolojileri kullanabilen,
· Araştırma yöntemleri ve veri analizi konularında bilgili, araştırma sonuçlarını yorumlayabilen, · bilgisini ekip arkadaşlarına aktarabilen,
· Yasam boyu sürekli mesleki gelişim (sürekli tıp eğitimi) etkinliklerinde aktif olarak yer alma bilincine ulaşmış,
· İletişim becerileri, tıbbi etik, yasal sorumluluk ve yükümlülükler, mesleki riskler konularında yeterli bilgi ve beceri düzeyine erişmiş,
· Toplumsal sorumluluklarının bilincinde, katılımcı ve çağdaş bilim insanı niteliklerine sahip patoloji uzmanları yetiştirmektir.

UZMANLIK ÖĞRENCİLERİ İÇİN PATOLOJİ LABORATUVARINA UYUM PROGRAMI

Uzmanlık eğitimine başlayan her araştırma görevlisi eğitim sürecinin ilk 3 ayında uyum programına tabi olur. Uyum programı kronolojik olarak aşağıdaki gibi gerçekleşir:
a. 1. Hafta: Laboratuvarın genel tanıtımı/ gözlemi, teknik ekip ve diğer laboratuvar çalışanları ile tanışma, laboratuvarın fiziksel özelliklerine adaptasyon
b. 2-8. haftalar:
i. Kıdemli asistan eşliğinde;
1. Makroskopik değerlendirme gözlem ve kademeli uygulama
2. Mikroskopik değerlendirme gözlem ve kademeli uygulama
3. Raporlama süreci
4. Otopsi uygulaması
ii. Teknik ekip eşliğinde;
1. Rutin doku takibi, doku gömme ve kesit işlemleri
2. Hematoksilen-eozin boyama
3. Sıvı bazlı ve konvansiyonel sitolojik materyallerin hazırlanması ve boyanması
4. Histokimyasal boyama
5. İmmünohistokimyasal boyama
6. Moleküler patoloji laboratuvarında gözlem ve inceleme
c. 9-12. haftalar: Bir kıdemli araştırma görevlisi refakatinde rutin biyopsi ve sitoloji materyallerinin;
1. Makroskopik değerlendirmesi
2. Mikroskopik değerlendirmesi
3. Değerlendirme esnasında işlemlerin takibi
4. Öğretim üyesi ile birlikte raporlama
d. 12. haftanın son işgünü:
Uyum süreci sonunda tüm öğretim üyelerinden oluşan jüri tarafından yapılan sözlü değerlendirme sınavı ve bu sınavda ‘yeterli ‘ kabul edilmesi halinde rutin çalışma programına programa geçiş

ASİSTAN SINAV PROGRAMI:

Her asistan eğitim süresince:
Eğitiminin 13. Ayında 1. Yıl değerlendirme sınavına girer. Sınav çoktan seçmeli teorik sınav olarak uygulanır. 60 puan ve üzeri başarılı olarak kabul edilir.
Konular: Hücre, Hücre hasarı/ ölümü ve adaptasyon reaksiyonları, inflamasyon ve onarım, hemodinamik bozukluklar, tromboemboli ve şok, immün sistem hastalıkları, neoplazi
Eğitiminin 25. Ayında 2. Yıl değerlendirme sınavına girer. Sınav çoktan seçmeli teorik sınav olarak uygulanır. 60 puan ve üzeri başarılı olarak kabul edilir.
Konular: Genetik ve pediatrik hastalıklar, çevre ve beslenme ile ilgili hastalıklar, İnfeksiyöz hastalıklar, kan damarları ve kalp hastalıkları, hematopoietik sistem ve lenfoid sistem hastalıkları
Eğitiminin 37. Ayında 3. Yıl değerlendirme sınavına girer. Sınav çoktan seçmeli teorik sınav olarak uygulanır. 60 puan ve üzeri başarılı olarak kabul edilir.
Konular: Akciğer ve solunum sistemi hastalıkları, böbrek ve boşaltım sistemi hastalıkları, oral kavite ve gastrointestinal sistem hastalıkları, karaciğer ve bilyer sistem hastalıkları, pankreas hastalıkları, erkek genital sistem hastalıkları
Eğitiminin 47. Ayında 4. Yıl değerlendirme sınavına girer. Sınav çoktan seçmeli teorik sınav olarak uygulanır. 60 puan ve üzeri başarılı olarak kabul edilir.
Konular: Kadın genital sistem ve meme hastalıkları, endokrin sistem hastalıkları, kemik, eklem ve yumuşak doku hastalıkları, periferik ve santral sinir sitemi hastalıkları, kas hastalıkları, deri hastalıkları
Ayrıca, öğretim üyesi ile birebir çalışmalarda sürekli olarak asistanın makroskopik inceleme, mikroskopik inceleme ve teorik yeterliliği değerlendirilir. Tespit edilen eksiklikler anında öğretim üyesinin sözlü eğitimi ve kaynaklardan faydalanılarak ya da ödevlendirme usulüyle  tamamlanmaya çalışılır.

TEZ HAZIRLIK SÜRECİ ve BİTİRME SINAVI

Her asistanın eğitim süresinin 2. Yılı içerisinde tez danışmanı ve tez konusu belirlenir.
Tez danışmanı akademik kurul kararıyla öğretim üyeleri arasından sıra ile belirlenir. Tez konusu ise asistan ve danışmanı tarafından tercih edilen bir konuda yapılan literatür taraması ve sunumlarını takiben akademik kurul kararıyla belirlenir. Çalışma tez danışmanının koordinatörlüğünde asistan tarafından gerçekleştirilir ve yazılı doküman haline getirilir.
3. yılın ikinci yarısında tez çalışmasını tamamlayan asistan tez değerlendirme sınavına girer. Başarılı olduğu takdirde eğitim süresinin bitiminde bilim sınavına girer. Bilim sınavı teorik sözlü sınav ve pratik sözlü sınav olmak üzere iki aşamada gerçekleşir. Jüri tarafından başarılı olarak kabul edilen asistan ‘uzman doktor’ unvanını hak eder.

Bu içerik 16.04.2019 tarihinde yayınlandı ve toplam 932 kez okundu.